La conferència fou impartida el dimecres 16 de gener
“Ètica cívica per a un món moralment plural i vertiginosament canviant”
Sra. Begoña Roman i Maestre
Doctora en filosofia i professora d'ètica de la UB
És important reivindicar l’ètica cívica en societats moralment plurals i vertiginosament
canviants com és la nostra societat. Hi ha distincions entre ètica i moral. Les morals són els
codis de les accions, són productes culturals com els valors i les normes. Les morals són
viscudes i l’ètica és pensada com deia el professor Aranguren. Ens incorporem a les morals amb
els valors, les normes, la tradició familiar i dins del món que vivim, és la moral viscuda. L’ètica
és filosofia moral, una reflexió i per això és pensada . Qualsevol reflexió crítico-racional de
qualsevol persona sobre música, religió, educació etc... i les seves finalitats.
La medicina ha d’aprendre a més de curar i pal·liar a respectar els drets de les persones
a morir dignament a petició del pacient si així ho demana, i desendollar-lo de la màquina,
no allargar més la vida si ja no és digna. La moral és el que haig de fer i l’ètica el perquè.
Perquè està bé o malament. Hem d’aprendre a donar raons, no en sabem. Pensar sobre totes
les coses amb un criteri moral. Si tothom fes el que volgués res tindria sentit. S’ha de respectar
el diferent, l’intolerant no permetrà que visquis sense pensar com ell. No s’ha de tolerar
l’intolerant. No és vàlida la raó quan et diuen ..”tota la vida s’ha fet així “.. L’ètica cívica
serveix com a criteri per a societats plurals. No podem entrar en el joc democràtic dels anti-
demòcrates, quan arriben al poder,tot seguit imposen les seves noves lleis i prohibicions.
Una ètica cívica no és cristiana, ni budista ni atea, és per a ciutadans del món, per a qualsevol
persona, en qualsevol moment i lloc i no sols dels que hi estan sinó també dels que vindran
en el futur. La sostenibilitat és satisfer les necessitats presents sense posar en perill les futures
generacions. Una ètica mínima ha de fer referència a la mínima “moràlia i a la mínima
“habitàlia” per a tothom i vetlla pel respecte mutu de tots per tots.
Vivim en societats moralment plurals i això és bo. Pensar és plural o no és pensar. No hem
d’imposar res als altres. Pensem diferent, ens costa posar-nos d’acord fins i tot en els mínims.
Si tothom pensa el mateix vol dir que algú no pensa. És bo discutir, debatre, tenir diàlegs és
transformador i enriquidor. El perill del pensament únic és immens : no hi ha alternatives.
Vol dir que han raptat el pensament i no hi ha llibertat sinó submissió. El pluralisme és un
valor.Com a persona que sóc tinc l’obligació de cuidar-me. Tinc uns deures morals per a mi
mateix, no puc maltractar-me i carregar als altres la feina de cuidar-me.
Dins de les retallades, s’ha de pensar en una ètica sostenible. Quan es retalla contra els
mínims drets d’habitatge i moralitat és quan es donen situacions èticament no sostenibles. La
desobediència civil és una categoria de l’ètica cívica molt important. Avui dia, a Catalunya els
metges i les infermeres fan desobediència civil quan atenen als “sense papers”. L’ètica cívica
parla de drets i deures que son exigències morals, no opcions personals. També hi ha l’objecció
de consciència, no tots els metges estan d’acord amb el avortament, però no impedeixen que
d’altres el practiquin dins de les lleis que cada país ha votat. Així com els testimonis de Jehovà
que no accepten les transfusions de sang. El metge no ha d’imposar el seu criteri, la medecina
està al servei del malalt. Un cas diferent és el de les famílies que volen practicar l’ablació del
clítoris a les seves filles. S’ha de explicar molt bé a les mares els riscos i les conseqüències
que té aquesta pràctica mantinguda en països on la dona no té encara els mateixos drets que els
homes. Elles mateixes seran les que veien els problemes que els ha comportat, miraran de no
fer-ho a les seves filles també.