• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Arxiu Conferències Conferències curs 2011 - 2012 25/04/2012 - Historia dels jueus a la Catalunya medieval.
Missatge
  • Avís Legal

    Aquesta web utilitza “cookies” pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, accepta l’ús que fem de les 'cookies'. Pot canviar la configuració de “cookies” en qualsevol moment en el seu navegador.

    Més Informació

La conferència fou impartida el dimecres 25 d'abril de 2012

Historia dels jueus a la Catalunya medieval.

Sr. Manuel Forcano - Hebraista i escriptor, doctorat per la U.B.

 

No sabem exactament quan arriben els jueus a les nostres terres, però es pot dir que és al segle I, a partir de la destrucció del Temple l’any 70, quan arriben i formen colònies a les costes, primer a Tarragona, València i Balears, a l’interior encara no.

Encara que la tradició diu que van arribar a Santiago, en temps dels apòstols no hi havia comunitats jueves allà, no se’n té coneixement. Es doncs, poc probable que l'apòstol hi anés. És sols una tradició que va donar lloc al Camí de Santiago. En temps dels reis visigots, els reis eres arrians, cismàtics, però el poble era cristià, i els jueus podien viure-hi tranquils, però al convertir-se Recaredo al cristianisme, és l’Església qui demana que es persegueixi els jueus de forma dràstica i dura. En aquells temps, el cristians pagaven un delme (impost) a l’Església i si deixaven de pagar al convertir-se, l’Església no recollia tants diners. L’any 711, quan arriben els àrabs i s’estableixen a Al-Andalus, els jueus emigren al sud on no els persegueixen i viuen una edat d’or al voltant dels regnes àrabs de Córdoba  on destaquen en  totes les arts i la llengua.

A casa nostra, comença el germen dels que seran els reialmes futurs de Catalunya, Aragó i Navarra. Les principals comunitats jueves estaven establertes a Barcelona i Girona. A Tortosa, que pertany al Califat de Córdoba ,apareix Ibraim ibn Yaqub geògraf, i Menahen ben Saruq, gramàtic, un extraordinari estilista que domina el vocabulari hebreu i la seva morfologia, escriu el primer llibre de les arrels verbals de la llengua hebraica. El seu llibre és encara avui dia usat a les escoles.

A Barcelona tenim a Abraham bar Hiya, el Barceloní, astrònom, geògraf, filòsof, matemàtic, literat insigne, en fi, un “home del renaixement” avançat en el temps. Als anys 40 del segle XII, entren a la península els almohades, incultes  i fanàtics. Les famílies riques i cultes pugen cap al nord amb molts dels llibres àrabs i es posen a traduir-los. Samuel ibn Tibon, tradueix Maimònides, (el gran pensador àrab) a la llengua hebraica.  A casa nostra es discuteixen les tesis de Maimònides que sosté que els llibres sobre Déu són escrits de forma al•legòrica. La primera gran polèmica del judaisme europeu comença aquí, en el triangle entre Barcelona, Girona i Perpinyà. Els tradicionalistes que no volen “interpretar “ les escritures i els racionalistes que diuen que són al•legòriques. El rabí Mossé ben Nahman de Girona conegut com Ramban s’enfronta a un cristià, fra Pau Crestià, però acaba marxant a l’exili a Israel on mor.

El rei Jaume I necessita diners per les seves campanyes i els demana als jueus. Els hi retorna donant-los-hi territoris dels conquerits. Així els jueus esdevenen grans terratinents i riquíssims. Entre els més cultes Salomó ben Adret, de Barcelona, gran jurista conegut a tota Europa. També els Cresques, cartògrafs mallorquins.

Al 1348, quan va arribar la gran tragèdia de la pesta negra, els van culpar de ser-ne els causants i els van perseguir cruelment. A partir d'aquest moment la vida dels jueus es va tornar un drama. Els calls van ser destruïts l'un darrera l'altre, i els jueus o es convertien o marxaven. Les famílies riques es quedaven, els pobres s’exiliaven. L’any 1413 alguns es van refugiar al castell de la Zuda a Tortosa, d’altres, a la Torre Gironella a Girona. Tots ells van acabar tràgicament. Es pot dir que llavors varen acabar els jueus catalans.

Al 1492, els Reis Catòlics proclamen el decret d'expulsió dels jueus. A Catalunya però, ja no en quedaven gaires. Molts dels jueus espanyols varen marxar a Livorno (Liorna) Pisa o Florència que els van acollir, i ells van ser els que van conservar el seu patrimoni,  i ara el podem conèixer i estudiar, ja que a casa nostra tot es va cremar.

 

 
Aules Sènior de Mataró - Carrer d'en Pujol, 15-17 - Tel. 93 790 80 92 - 08301 Mataró
Disseny per: